MY NAME IS NORLI N THIS IS MY BLOG

MY NAME IS NORLI N THIS IS MY BLOG

Saturday, March 26, 2011

AKU TERSADAI !!

Ketika entry ini ditulis,aku dan family tersadai di Paris gara2 flight delay sbb salji yg tebal.....sudah hampir 6 jam kami tersadai,salji sgt lebat di luar.Kami skrg berada di Terminal E CDG Airport menantikan bilakah waktunya kami akan selamat kembali ke Malaysia...sangat sedih..x dpt digambarkan kesedihan kami ketika ini kerana kami sepatutnya menghadiri majlis perkahwinan anak sedara aku di Shah Alam...bersilih ganti ahli keluarga menghantar msg di FB bertanya bilakah sepatutnya flight kami? Sedih...sedih sesangat...dan lagi bertambah sedih kerana aku telah  membuatkan korang yg membaca entry aku ni kena tipu ngan aku....heeeeeeee...Paris ke bendanya..aku tersadai kat Ayer Keroh ni ha gara2 radiator keta aku meletoppp....ha meletop ok...jgn x caya pulak...eh salah,hubby aku kata pecah..eh salah lagi,bukan pecah..retak..

Ceciter..ceciter..Tgh2 speeding baekkk punya, tetiba aku dengar bunyi benda pecah,aku siap toleh kiri kanan tu kot2 ada lori sblh , yalah dh bunyi mcm tayar lori meletopp...sekali aku tgk cermin depan aku penuh air,aku siap turun kan cermin hokehh..ingatkn ujan,abis air semua bertempias kat cermin depan keta,,hubby aku siap tanya, pebende yg meletopp tu,tetiba aku pulak yg lagi  terel dr dia,aku kata water pump pecah sbb aku tgk temperature meter tetiba naik mendadak.Dah aku selalu dgr air + keta = waterpump ..eh betul ke formula aku tu..heeeee..klu salah lantak ler,aku mana tau pump2 ni.. pump shoes jer yg aku tau...heeeeeeeeeeeee...

Pastu kebetulan mmg kitaorg nk masuk ke tol Ayer Keroh sbb nk antar kek kat Telok Mas...jadinya tersadai ler keta aku kat tepi pjbt jual TNG tol Ayer Keroh ni...nasib baik ler Hardianti,kastemer aku yg nk beli kek ni baikkkkk hati,sanggup dtg dr Telok Mas ke tol Ayer Keroh ni ,thanks Hardianti n hubby nya yg baik ati,siap belikan aku telur mentah lagi..ha nnti jap lagi aku cter apa guna telur mentah ni..bkn nya aku nk buat mkn mentah2 gtu,ada ler..teruskan membaca...heeeeeee...

OK,telur mentah tu kegunaannya mcm ni :

Klu korang berada dlm situasi aku skrg,radiator retak,jam dh menunjukkna pukul 10 mlm,pastu korang berada di kwsn yg bukan territori korang aka korang berada jauh sgt lah dr umah,then korang tak tau camner nk contact foreman pastu workshop semua dh tutup.

First sekali,cari kedai runcit or 7-E or mana2 kedai yg bukak ( pastikan kedai tu ada jual telur,kedai beskal takde jual telur tp klu bini tokeh tu ada,korang blh mintak telur mentah ngan dia n byr ikut harga pasaran telur k..heeeeeee).

Secondly,beli 4-5 biji telur ayam mentah,bukan telur rebus,telur pindang,telur mata lembu atau telur puyuh...heeee

Thirdly,pecahkan telur sebijik2 ke dalam radiator tersebut,pastu pukul telur tersebut hingga kembang (part pukul telur hingga kembang  ni aku tipu..heeee)

Fourthly : Tuang air ke dlm radiator dan biarkan sebentar .Dh biarkan dlm 10 minit camtu,korang start enjin n monitor temperature meter.Klu ok,temperature x naik , ok,slow2 jalan ke hotel yg terdekat n tdo ler kt situ .Tunggu esok pagi n carik workshop yg bukak,gi ler tukar radiator cap yg retak tu...

Cam aku ni x pasal2 melayang RM200 mlm ni..tapi takper,bior rugi RM200 drpd nyawa aku ngan anak2 n hubby aku terancam...ada hikmahnya semua ni...Alhamdulillah ....

OK,skrg ni pomen tgh tukar radiator cap keta aku,anak2 aku pulak dh buat keta ni mcm taska,aku akhiri entry ni dgn daaaaaaa....dah2 aku nk stop dulu,nk kasi sedas dulu kat budak2 ni...babai..


Lots of Love , Mummy Amelynn

No comments:

Post a Comment

Thanks for commenting

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...